19. 11. 2017

Hubnutí a základní rady

Celulitida – zbavte se jí do plavek - ještě je čas!

Celulitida nebo-li pomerančová kůže je porucha metabolismu tuků, které se ve zvýšené míře usazují v podkoží, rozrušují zdravé tkáně a tím způsobují nepěkný vzhled kůže – zpočátku nerovný, jako-by trochu hrbolatý povrch, posléze se hrbolky zvětšují a vznikají i nepěkné dolíčky. Celulitida postihuje téměř výhradně ženy a to všech věkových skupin. Nejčastěji je postižena oblast stehen, zadku, někdy i břicha a boků. Není to jen problém estetický. Kůže v místě postižení kůže ztrácí pružnost, jelikož mezi vlákna kolagenu jsou doslova nacpány tukové buňky a tím kůže ztrácí pružnost a pevnost – v pokročilé fázi může vzniknout i místní zánět.

Prokletý jo-jo efekt – jak na něj?

Známe to všechny. Nejdříve po několika týdnech hladu, zdolávání chuti na zakázané dobroty konečně zhubneme a potom…. Pomaličku a zákeřně se nám naše tělo pomstí. Má na nás skvělého pomocníka – jo-jo efekt. Už zase jsme nacpané v kalhotách, nedopneme tu úzkou sukni, obepnuté tričko začne ukazovat nějaké divné polštářky na bocích…

Jarní únava – souboj přírody a civilizace

Stejně jako příroda kolem i naše tělo se probouzí ze zimního spánku a snaží se nastartovat. Je to jako když startujeme auto. Také je na to potřeba mnohem více paliva, než normální provoz. Náš metabolismus se zrychluje, potřebujeme k tomu více energie a kyslíku. Navíc trubky jsou zanesené, malinko zrezlé a je potřeba je řádně vyčistit, promazat a startovat šetrně. Proto se musíme ke svému tělu chovat hezky a nezatěžovat je více, než je nutné. Chceme, aby nám sloužilo co nejdéle.

Jak zhubnout když je jaro za dveřmi

Je sice polovina února, ale meteorologové slibují oteplení. Po dlouhé zimě, strávené ve vlněných kalhotách a tlustých svetrech se nemůžeme dočkat prvních jarních dnů. Ale co když ty minisukně nedopneme a obepnutá trička a lehounké svetříky odhalí zimní faldíky? Pryč s tím! Dejme se do pořádku, zhubněme zpátky na svou jarní a pak i letní postavu.

Hubněte, ale s mírou!

Také vás maminka cpala krupicovou kaší hustě posypanou kakaem, cukrem a máslem? Musela jste dojídat, i když už jste nemohla, protože zbytky se nenechávají? V neděli jste měli k obědu knedlíky se svíčkovou nebo knedlo-vepřo-zelo?

Dieta a chřipková epidemie

V období chřipek i běžných virových onemocnění musíme přizpůsobit svůj jídelníček tak, aby obsahoval co nejvíce vitaminů, zejména vitaminu C. Nejpřirozenějším zdrojem vitaminu C je ovoce a zelenina, nejvíce jej obsahuje šípek. Pokud si ale uvaříme šípkový čaj, okamžitě zničíme vysokou teplotou všechen vitamin C. Vhodnější je šípek v tabletách, nechceme-li nebo nemůžeme chroupat syrové šípky. Výhodou přírodního zdroje je, že je zde vitamin C doprovázen rutinem, který napomáhá jeho vstřebávání a využití buňkami. Proto je i přes mnohem nižší obsah vitaminu C  lepší zařadit do jídelníčku ovoce a zeleninu než polykat tabletky, ať už v jakékoli formě. Velké dávky vitaminu C jsou vhodné pouze první dva dny počínající  infekce ( je nám divně, necítíme se dobře i když ještě nemáme teplotu, rýmu ani kašel), pro rychlejší nastartování imunitní odpovědi organismu. Běžná denní potřeba zdravého organismu je necelých 100mg denně, v chřipkovém období tato dávka dostačuje, pokud nepociťujeme příznaky virózy nebo nachlazení. Jelikož organismus v období virových infekcí a chřipky je vystaven útoku virů kdekoli se pohybujeme, je dobré chřipce předcházet posílením imunitního systému např. Echinaceou. Rozhodně se v tomto období vyhneme těžkým jídlům, jakož i hodně kořeněným jídlům, abychom zbytečně nezatěžovaly trávicí a vylučovací orgány, hlavně játra a slinivku.

Redukční dieta - zdravě

Redukční dietou snížíte váhu až o 4 kg za měsíc. Snížíte příjem kalorií o 1000 kcal za den a kila půjdou dolů téměř okamžite. Chcete-li hubnout ještě rychleji, váš denní příjem by neměl přesáhnout 1000 Kcal za den. Dieta zvaná redukční slibuje rychlé shazování kilogramů. Při hubnutí a různých dietách jde vždy o snížení kalorického příjmu. Redukční dieta je postavena na snížení kalorického příjmu zhruba o 1000 kcal. Hubnout můžete i rychleji a snížit kalorický příjem ještě více. Ovšem váš kalorický příjem by nikdy neměl být nižší než 1000 kcal denně. Důležité je změnit stravovací návyky, rozdělit si jídlo do celého dne a nepřejídat se.

Ideální váha není žádná věda

Co je ideální váha nebo-li hmotnost? Logické je, že je pro každého jiná.
Je to hmotnost, která je přiměřená výšce, tělesné zátěži a z toho vyplývající množství svalové hmoty, eventuálně tukové tkáně. Závisí na stavbě kostry, svaloviny, charakteru povolání, věku a pohlaví.Lze ji určit, např. tzv. BMI, ale je to hodnota pouze orientační, postavíme-li vedle sebe aktivního sportovce, vážícího 80kg, bude viditelně štíhlejší než stejně vysoký muž stejného věku, který žije sedavým způsobem života. Důvod je ten, že svaly jsou těžší než tuk. Proto není třeba se vyděsit, jestliže změnou životního způsobu zpočátku přibýváme na hmotnosti. Jednoduchým a spolehlivým domácím měřítkem není osobní váha, ale velikost oblečení. Mimochodem – je to výborná motivace, když v obchodě zjistíme, že naše kalhoty velikosti 40 na nás nějak divně visí a s radostí si můžeme koupit o číslo menší – teda dámy, to je úžasný pocit!

Dietní jídelníček chytře

Stačí být trochu chytrá a zařadit do svého jídelníčku ty správné potraviny a budete se hned cítit lépe. Méně kil, lepší nálada, zdraví, zářivá pokožka, to vše můžete mít.

Obaly potravin jsou neocenitelný zdroj informací

Lze z nich vyčíst složení potraviny, kolik obsahují základních živin, ale i vitamínů, minerálních látek a třeba také vlákniny. Kdo sleduje údaje na obalech, je schopen lépe se orientovat v široké nabídce potravin a vybírat si takové, které jsou vhodné do jeho jídelníčku.

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení