19. 11. 2017

Základem zdravého hubnutí je pohyb. Pravda…

Základem zdravého hubnutí je pohyb. Pravda…Hubnutí

Mýty a fakta o hubnutí – kapitola třetí

Základem zdravého hubnutí skutečně je pohyb. To je pravda stará, jako lidstvo samo. Podívejme se na zvířata, žijící volně v přírodě. Vezměme například masožravce. Kdo kdy viděl tlustého tygra nebo abychom nechodili tak daleko – vypasenou lišku nebo obézního zajíce? Každý z nich si musí buď ulovit snídani, nebo naopak rychle utíkat, aby se sám snídaní nestal.

Kdyby si zajíček zašel každé ráno do McDonald’s nebo do mléčného baru na rohu náměstí na dva chlebíčky, koblihu a kakao, pak si sedl na tramvaj, odjel do kanceláře a celý den s výjimkou oběda v kantýně seděl v kanceláři, docela určitě by za pár měsíců připomínal spíš sněhuláka. Zdá se vám to legrační? Bohužel přesně tohle nebo něco velmi podobného dělá spousta z nás. Po práci jedeme domů, uvaříme večeři nebo spolkneme něco studeného a před tím, než jdeme spát ještě stihneme v televizi večerní zprávy a film, občas si k tomu něco malého zobneme. Zdravý pohyb chybí většině z nás.

Ideální by bylo, když už musíme sedět v kanceláři, vykompenzovat to intenzivním pohybem, nejlépe aerobním. Není nutné trávit denně hodiny ve fitku. Je důležité, abychom uvedli do rovnováhy příjem a výdej energie. Jako v rozpočtu – pokud mám větší měsíční příjem než spotřebu, je to fajn – spořím a ukládám si, abych mohla své ušetřené peníze užít třeba na dovolené. Když ale svému tělu dopřávám více energie, než spotřebuje, také ukládám, ale to, co se mi nelíbí. Na rozdíl od finančních úspor, které se dají utratit velmi snadno, se našetřených tukových polštářků zbavujeme jen velmi těžko a musíme vyvinout značné úsilí. Základem tedy je – vyrovnat příjem a výdej kalorií, nebo-li joulů. Pokud máme tzv. sedavé zaměstnání, je potřeba jíst méně kalorická jídla, místo výtahu používat schody, ty dvě zastávky tramvaje ujít pěšky, občas (pravidelně) si vyjet na kole, in-linech, nebo prostě začít chodit alespoň dvakrát týdně cvičit. Nezáleží na tom, jestli si vyberete spinning, zumbu, powerjógu, pilates nebo břišní tance. Důležitá je pravidelnost. Je potřeba promyslet anebo ideálně vyzkoušet více druhů cvičení, abychom věděli, jaký pohyb nám vyhovuje. Pokud máme tak trochu potíže s koordinací pohybů, nevybereme si aerobik. Pokud ale s námi šijí všichni čerti, pak je pro nás aerobik, zumba nebo podobné tělesné aktivity ideální.  Někdo má rád procházky venku v přírodě a má to štěstí, že bydlí na malém městě – tak chůzi zrychlete na běh, místo džínů si oblečte tepláky a je to. Hlavně si vyberte, co se vám líbí a co vás alespoň trochu baví. Pokud začnete chodit na spinning a tam zjistíte, že vás otravuje šlapat s dvaceti dalšími lidmi v jedné místnosti, moc dlouho to nevydržíte. A ještě jedna rada: kupte si na cvičení časově omezenou permanentku. Zpočátku vám bude líto ji nevyužít a po pár týdnech vaše tělo začne vylučovat při cvičení endorfiny a máte skoro vyhráno! Stane se z vás závislák  ale nebojte se, tentokrát v dobrém smyslu.

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení