8. 05. 2021

Dieta a chřipková epidemie

V období chřipek i běžných virových onemocnění musíme přizpůsobit svůj jídelníček tak, aby obsahoval co nejvíce vitaminů, zejména vitaminu C. Nejpřirozenějším zdrojem vitaminu C je ovoce a zelenina, nejvíce jej obsahuje šípek. Pokud si ale uvaříme šípkový čaj, okamžitě zničíme vysokou teplotou všechen vitamin C. Vhodnější je šípek v tabletách, nechceme-li nebo nemůžeme chroupat syrové šípky. Výhodou přírodního zdroje je, že je zde vitamin C doprovázen rutinem, který napomáhá jeho vstřebávání a využití buňkami. Proto je i přes mnohem nižší obsah vitaminu C  lepší zařadit do jídelníčku ovoce a zeleninu než polykat tabletky, ať už v jakékoli formě. Velké dávky vitaminu C jsou vhodné pouze první dva dny počínající  infekce ( je nám divně, necítíme se dobře i když ještě nemáme teplotu, rýmu ani kašel), pro rychlejší nastartování imunitní odpovědi organismu. Běžná denní potřeba zdravého organismu je necelých 100mg denně, v chřipkovém období tato dávka dostačuje, pokud nepociťujeme příznaky virózy nebo nachlazení. Jelikož organismus v období virových infekcí a chřipky je vystaven útoku virů kdekoli se pohybujeme, je dobré chřipce předcházet posílením imunitního systému např. Echinaceou. Rozhodně se v tomto období vyhneme těžkým jídlům, jakož i hodně kořeněným jídlům, abychom zbytečně nezatěžovaly trávicí a vylučovací orgány, hlavně játra a slinivku.

Pokud se přece jen rozhodneme konečně se svou váhou něco dělat, rozhodně se vyhneme jakémukoli omezení nějaké složky zdravého jídelníčku. Z jídelníčku vyřadíme všechny vysoce kalorické potraviny, tzn. bohaté na tuky a sacharidy. Redukční dieta neznamená střídat několik málo vybraných potravin. Jídelníček v tomto období musí obsahovat  55% polysacharidů (chléb, rýže, těstoviny, brambory). Podíl tuků by neměl překročit 30%, nesmíme ale tuky vyřadit úplně. Rozhodně nahradíme živočišné tuky rostlinnými nebo rybími. Bílkoviny by měly tvořit zbytek a měly by být  z poloviny živočišné (maso a masné výrobky – nikoli uzeniny!, mléko a mléčné výrobky, ne plnotučné!) a z druhé poloviny rostlinné  ( luštěniny, obilné výrobky a zelenina). Zelenina je velmi vhodná i jako zdroj vlákniny, která navozuje pocit sytosti a má příznivý účinek na metabolické poruchy, doprovázející nadváhu. Denně bychom jí měli sníst cca 300 – 400g. A samozřejmě ovoce – nejméně 1 porci denně.

Nesmíme zapomínat na pitný režim. V tomto ročním období nás žízeň netrápí, protože venku je chladno, ale dodržování pitného režimu je nutné ptro správné fungování našeho těla. Všechny buňky vodu potřebují, protože naše tělo je ze 60% tvořeno vodou, z níž většina je uvnitř buněk. Voda je důležitá obzvlášť v období chřipkových epidemií – dostatečné pití napomáhá čistit organismus od nečistot a toxinů, které viry i ostatní mikroorganismy vylučují. Vhodné jsou neslazené nápoje – voda, minerálka, ovocné čaje. Nevhodná je káva a černý čaj, protože odvodňují organismus. V tomto období se stává, že míváme častěji hlad a sníme více, než obvykle. Jednak nás unavuje přechod na „zimní“ metabolismus, jednak je náš imunitní systém nadměrně zatížen. Ztracenou energii se snažíme nějak doplnit. Proto si můžeme vzít na pomoc např. potravinové doplňky, vhodné pro potlačení pocitu hladu, např. přípravky s mořskou řasou, event. v kombinaci se zeleným čajem pro podporu vylučování tuků a zabránění jeho vstřebávání.

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení