26. 09. 2021

Spolehlivé jednodenní diety

Držet dietu jen jeden den je pochopitelně blbost, i když mnohé z nás to praktikují celá léta. Tím dnem myslím samozřejmě pondělí (onen slavný slogan: od pondělka začnu, přičemž hned druhý den naše nadšení rychle odezní...). Někdy ale přesto má smysl jeden den držet pečlivý dietní režim. Nevyřeší dlouho a pečlivě shromažďované kilogramy, ale jednorázové prohřešky. Pokud třeba víte, že jdete na narozeninový večírek přítelkyně, která peče ty nejbáječnější dorty a také si nehodláte odpustit svůj oblíbený koktejl, následující den by měl být docela jistě pročišťovací. Právě k tomu je vhodná kterákoliv ze tří spolehlivých jednodenních diet.

 

Glykemická dieta (s komplexními sacharidy)

Je založená na snadno stravitelných sacharidech, takže se nejen netrápíte hlady, ale tuky se neukládají v podobě zásob. Celý den je udržována stabilní hladina cukru v krvi a látková výměna je nastavena na hubnoucí režim.

Snídaně: Čokoládový chlebíček 
Potřebujete (na 4 porce): 4 celozrnné housky, 4 lžíce oříškovo-nugátového krému Příprava: Housky rozkrojte a natřete čokoládovým krémem.

Oběd: Šťavnaté kotlety 
Potřebujete (na 4 porce): 500 g mražené brokolice, 4 cibule, 3 stroužky česneku, 4 jehněčí kotlety s kostí, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžičku zeleného pepře, 250 ml červeného vína, 2 lžičky Maizeny, sůl Příprava: Brokolici zlehka osolte a ohřejte, cibuli a česnek oloupejte, cibuli nakrájejte na nudličky a česnek prolisujte. Na oleji opečte maso, přidejte cibuli, česnek, zrnka pepře, zalijte červeným vínem. Maso duste asi 5 minut, omáčku zahustěte Maizenou, dochuťte solí a můžete podávat.

Něco na zub: Pestrý ovocný salát 
Potřebujete (na 4 porce): 2 jablka, 2 hrušky, 2 pomeranče, 2 lžíce citronové šťávy, 2 lžíce cukru Příprava: Ovoce nakrájejte na malé kousky, přidejte cukr, citronovou šťávu a pořádně promíchejte.

Večeře: Zeleninová polévka 
Potřebujete (na 4 porce): 1 mrkev, 1 kedlubnu, 1 cibuli, půlku celeru, petržel, hrášek a kukuřici podle chuti, 4 krajíce celozrnného chleba.

 

Rýžová dieta (s odvodňujícím draslíkem)

Rýže je pro svůj obsah draslíku a dalších důležitých minerálních látek vydatným zdrojem důležitých živin, mimo jiné dodává mozku stavební látky pro produkci hormonu štěstí (serotonin). Také nasytí a pomáhá z tkání odstraňovat přebytečnou vodu.

Snídaně: Mléčná rýže s ovocem 
Potřebujete (na 4 porce): 200 g rýže, 500 ml nízkotučného mléka, 4 jablka, 3 lžíce cukru Příprava: Uvařte mléčnou rýži a nechte ji trochu vychladnout, jablka nakrájejte na malé kousky a vše pořádně promíchejte.

Oběd: Plněné papriky 
Potřebujete (na 4 porce): 250 g rýže, 4 červené papriky, 2 cibule, 300 g žampionů, 2 lžíce olivového oleje, 250 g mraženého hrášku, 2 lžíce rozinek, skořici, kurkumu, kayenský pepř, 6 lžic zakysané smetany, sůl Příprava: Uvařte rýži, omyjte a očistěte papriky. Cibuli a očištěné houby nakrájejte nadrobno a opečte na oleji. Přidejte hrášek, rozinky a pepř, pak duste 10 minut. Papriku naplňte připravenou směsí, vložte ji do vývaru a přikrytý pokrm duste v troubě rozpálené na 200 °C asi 40 minut.

Něco na zub: Sezónní ovoce 
Potřebujete (na 4 porce): 4 plné hrsti čerstvého ovoce

Večeře: Rajčatové rizoto 
Potřebujete (na 4 porce): 150 g rýže, 40 g másla, 400 ml vývaru, 400 g rajčat, 2 cibule, 3 lžíce oleje, sůl, pepř Příprava: Uvařte rýži a přimíchejte do ní dušenou cibulku a rajčata.

 

Nízkotučná dieta (bílkoviny rychle spalují tuky)

Omezením tuku v konzumovaných potravinách výrazně snížíte celkový příjem energie. Bílkoviny navíc štěpí tuky a tedy urychlují celkový proces metabolismu, proto je tato jednodenní dieta postavena především na nízkotučných bílkovinách.

Snídaně: Ovocné müsli 
Potřebujete (na 4 porce): 2 jablka, 2 hrušky, pár bobulí hroznového vína, 200 g ovesných vloček, 1 lžíci nasekaných lískových oříšků, 4 lžíce medu, 600 g nízkotučného jogurtu Příprava: Omytá jablka a hrušky oloupejte, nakrájejte nadrobno, omyjte víno a všechny přísady dejte do misky a promíchejte.

Oběd: Krůtí rolky 
Potřebujete (na 4 porce): 4 krůtí prsa (po 100 g), 1 cuketu, 4 plátky šunky, 1 lžíci oleje, 2 větvičky šalvěje, 125 ml smetany, 1 lžíci světlé jíšky, sůl, pepř Příprava: Naklepané maso rozložte na nastrouhanou cuketu a šunku, srolujte a upevněte. Rolky opečte na oleji, osolte, opepřete a zalijte 125 ml vody, duste asi 15 minut. Přidejte šalvěj, smetanu a jíšku. 
Jako přílohu podávejte těstoviny.

Něco na zub: Citronový jogurt 
Potřebujete (na 4 porce): 500 g nízkotučného jogurtu, 2 citrony, 4 balíčky vanilkového cukru Příprava: Citrony nakrájené na kousky smíchejte s ostatními přísadami.

Večeře: Sýrové sendviče 
Potřebujete (na 4 porce): 8 plátků celozrnného chleba, 8 lžiček nízkotučného taveného sýra, 4 listy hlávkového salátu, 4 plátky krůtí šunky Příprava: Chleby natřete sýrem a obložte šunkou a salátem.

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení