8. 05. 2021

Prokletý jo-jo efekt – jak na něj?

Známe to všechny. Nejdříve po několika týdnech hladu, zdolávání chuti na zakázané dobroty konečně zhubneme a potom…. Pomaličku a zákeřně se nám naše tělo pomstí. Má na nás skvělého pomocníka – jo-jo efekt. Už zase jsme nacpané v kalhotách, nedopneme tu úzkou sukni, obepnuté tričko začne ukazovat nějaké divné polštářky na bocích…

Nedodržely jsme jednu základní zásadu a to je – nevracet se ke staré životosprávě. Je samozřejmě nesmysl, držet celý život dietu – taky co bychom z toho života měly? Tak co s tím? Budeme s jo-jo efektem bojovat, je to náš nepřítel. Pokud s ním chceme bojovat úspěšně, musíme jej nejdříve poznat. Jo-jo efekt nastupuje ihned po ukončení dietního programu. Dietou se tělo zbaví kromě části uloženého tuku bohužel také svalové hmoty. Proto je dobré dietu doplnit vhodným cvičením. Zabráníme tak úbytku svalové hmoty a rozhodně vylepšíme skóre tuk : svaly. Spalovat bílkoviny je totiž pro tělo snazší cesta k získání energie, než spalování podkožního tuku – to chce více energie. Jakmile s dietou přestaneme, začne tělo zase ukládat zásoby, o které díky dietě přišlo a navíc – protože od nás čeká další hladovku, ukládá tuky ve zvýšené míře. Takže se můžeme dočkat nepříjemného překvapení, že doslova několik týdnů po ukončení diety vážíme více, než před dietou. Jo-jo efekt může být našemu tělu i velmi nebezpečný. Je mnoho žen, které skončily jako pacientky metabolických jednotek nebo ambulancí právě proto, že si neustálým opakováním diet zcela rozvrátily metabolismus. Jejich organismus tak dlouho střídal dietu s jo-jo efektem, až nakonec všechny regulační systémy selhaly a došlo k rozvrácení metabolismu. Častou příčinou bývá stres, deprese, smutek nebo prostá honba za stále štíhlejším tělem.

Srovnat si to v hlavě

Vždycky, když se rozhodneme držet nějakou dietu a ideálně ji ještě doplníme zvýšeným pohybem – ať už cvičením, běháním, ježděním na kole, spinningem, plaváním nebo jakýmkoli jiným sportem, měly bychom si předem říct, co od toho očekáváme. Teď si asi klepete na čelo – Co asi očekáváme? Přece chceme zhubnout! No samozřejmě, ale zhubnutí samo o sobě nám ještě nic nezaručuje. Pokud nezměníme svoji životosprávu natrvalo a po dvou měsících běhání, hekání ve fitku a ládování se pouze obilninami a zeleninou se opět vrátíme k sedavému způsobu života, k obědu zhltneme bagetu a k večeři si dáme řízek s bramborovým salátem – nemůžeme čekat, že nám štíhlá linie vydrží sama od sebe. Naopak – dočkáme se jo-jo efektu. Upřímně – málokdo má čas a sílu na to, aby svůj život gruntu změnil.

Musíme si tedy na začátku odpovědět několik otázek:
1/ o kolik kilo ( centimetrů v pase a bocích) chci zhubnout?
2/ mám dostatek času na fyzické aktivity?
3/ mám čas a energii si připravovat zdravý jídelníček?

Pokud si odpovíme na první otázku, že chceme být štíhlejší ( lehčí) o 5 kilogramů, musíme dietou zhubnout nejméně 7 kg. Je to proto, že pokud nebudeme novou životosprávu dodržovat neustále, stejně se dočkáme jo-jo efektu, jakmile se začneme zase „normálně“ stravovat. Za normální stravu považujeme pestrý jídelníček, zahrnující obilniny, zeleninu, ovoce, maso a mléčné výrobky ve správném poměru. Příjem energie by neměl přesáhnout u žen do 35 let 9000 – 11000 kJ za den (záleží na míře pohybu -výdeji energie) a u žen nad 35 let asi 8500 – 10000kJ za den. Zastoupení jednotlivých složek potravy na celkovém příjmu energie by mělo být 55% sacharidů, 30% tuky, zbytek bílkoviny a zelenina.

Druhá otázka – odpověď je 
ANO:
Potom můžu přijímat až 11000kJ za den a nemusím se nějak výrazně omezovat, při zachování zdravé rovnováhy všech složek potravy. Také buduji svůj svalový korzet a i když mohu vážit více, moje tělo je štíhlejší a krásně vytvarované, protože svaly jsou těžší než tuk.
NE:
Musím si hlídat co a kolik toho před den sním a příjem energie z potravy by měl být mezi 6000 a 9000kJ denně.

Třetí otázka – odpověď je
ANO:
Výborně – s chutí do toho a výslednou linii si určitě udržím.
NE:¨
Budu se trápit a stejně zase ztloustnu, protože jo-jo efekt mě tak jako tak dožene.

 

Co jo-jo efektu prospívá? 
Pokud se hned po skončení dietního programu vrátíme k bagetám, gulášům, knedlíkům, ale i zdravějším jídlům v příliš velkých dávkách.
Pokud jím jen 2x nebo 3x za den.
Pokud jezdím všude autem a chůzi a jiný pohyb znám jen z vyprávění nebo daleké minulosti.

 

Čím jo-jo efekt spolehlivě zahnat? 
Udržením „rozumného“ jídelníčku, tzn. hodně syrové zeleniny, ryb, celozrnného pečiva, cereálií, kuřecího masa, nízkotučné mléčné výrobky atd.  Ve velmi omezené míře alkohol a černá káva, žádná tučná a sladká jídla ( pouze jako malý zákusek), ale zkuste místo sušenky třeba ovoce nebo ořechy. 
Rozložením jídla nejméně do 5ti dávek za den.
Přiměřeným pohybem, občasnými návštěvami sauny, večeří nejméně 3 hodiny před odchodem do postele. 
Našemu tělu v boji s jo-jo efektem velmi účinně pomáhají rostlinné produkty s vysokým obsahem vlákniny a tzv.přírodní anabolika.

Teď jsme vybavení na boj se zrádným jo-jo efektem a můžeme se bez obav pustit do likvidace tukových zásobiček.

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení