19. 06. 2019

Redukční dieta - zdravě

Redukční dietou snížíte váhu až o 4 kg za měsíc. Snížíte příjem kalorií o 1000 kcal za den a kila půjdou dolů téměř okamžite. Chcete-li hubnout ještě rychleji, váš denní příjem by neměl přesáhnout 1000 Kcal za den. Dieta zvaná redukční slibuje rychlé shazování kilogramů. Při hubnutí a různých dietách jde vždy o snížení kalorického příjmu. Redukční dieta je postavena na snížení kalorického příjmu zhruba o 1000 kcal. Hubnout můžete i rychleji a snížit kalorický příjem ještě více. Ovšem váš kalorický příjem by nikdy neměl být nižší než 1000 kcal denně. Důležité je změnit stravovací návyky, rozdělit si jídlo do celého dne a nepřejídat se.

I při snižování příjmu potravin dbejte na skladbu jídelníčku. Je nutné, aby obsahoval všechny důležité živiny a tělu při hubnutí kromě kalorií nic nechybělo. Může se totiž stát, že při hubnutí nebude vaše tělo procházet očistou, ale utrpením, a bude to poznat i na vaší pokožce.

Redukční dieta = režim, který by se měl stát Vaší přirozenou součástí denního života.

  • rozložte stravu do 4 - 6 denních dávek, rovnoměrně rozložíte příjem energie, se kterou si bude organismus v průběhu celého dne pracovat, bude ji průběžně spalovat a tak nevznikne potřeba si energii ukládat do zásob, jako tomu nastává v případě jedení 
    jednoho jídla denně (myslíme si, že nejíme a tak musíme zákonitě zhubnout – omyl, je tomu přesně naopak, organismus si musí získanou energii uložit na příště, kdy bude nucen hladovět dalších 24 hodin a to vede k tomu, že se tukové polštáře 
    zvětšují čím dál víc)
  • dbejte na pestrost a vyváženost stravy – jednostranný jídelníček není nejlepší volbou, jak přistupovat k redukci tělesné hmotnosti
  • používejte menší talíře
  • jezte pravidelně a v malých dávkách
  • na jídlo si udělejte čas
  • vždy si přesně odměřte množství jídla
  • po jídle vyčkejte i 20 minut, dokud nepocítíte, že jste syti
  • hlad zkuste zahnat ovocnou žvýkačkou (samozřejmě bez cukru)
  • když už nemůžete být bez sladkých nápojů, volte raději džusy a řeďte je co nejvíce minerálkou
  • při hladu pijte velké množství tekutin, Nutné je dodržovat pitný režim v průběhu celého dne. Denně bychom měli vypít 2,5 – 3 l tekutin (v letním období ještě více). Pravidelný pitný režim nám napomáhá odplavovat z organismu zplodiny vzniklé při redukci. Nejvhodnější je pramenitá voda, neslazené minerální vody (maximálně by měly tvořit 1/3 Vašeho denního pitného režimu), ředěné 100 % ovocné džusy, ovocné a zelené čaje.
  • redukční dietu doplňte přiměřeným pohybem
  • po každém úspěchu (i shozené kilo je úspěch) si kupte něco hezkého na sebe

Skladba jídelníčku při redukční dietě

Při redukční ditě pijte dostatek tekutin a v jídelníčku dbejte na dostatek potravin s vlákninou. Doplňujte i složené sacharidy a bílkoviny.

Strava má být plnohodnotná, pestrá. Mělo by být dodrženo správné časové rozložení mezi jednotlivými chody jídel.

Co nejíst při redukční dietě

Hlavní zásadou je vyloučit potraviny, které obsahují volné koncentrované cukry - cukr, med, džem, čokoláda, cukrovinky. Omezují se dávky potravin, které obsahují cukry ve formě polysacharidů - škrob (mouka, mlýnské a pekárenské výrobky - pečivo. Dále obiloviny, rýže, těstoviny, knedlíky, brambory, ovesné vločky, kroupy, krupky, krupice...

Dále se vylučují ze stravy volné tuky a omezují se potraviny, které obsahují tzv. skryté tuky

Vynechejte tučná masa jako je bůček, krkovička, ovar, skopové, husa, kachna, játra. Uzeniny, tučné ryby jako například úhoř nebo ryby v oleji, také nejsou nejlepší variantou.

Mezi nevhodné potraviny patří i mandle, mák, lískové a vlašské ořechy.

Dejte při redukční dietě pozor na větší množství:

  • rýže
  • celozrnného pečiva
  • chleba
  • těstovin
  • brambor
  • polotučného mléka
  • podmáslí
  • kefíru
  • libového masa

Při redukční dietě se zaměřte na přísun ovoce, zeleniny, netučných mléčných výrobků. Z nápojů volte vodu, čaj a občas si můžete dopřát i kávu. Koření a sůl používejte jen v omezeném množství.

 

Vhodné potraviny

Nevhodné potraviny

Maso

libové - hovězí zadní,vepřová kýta, telecí, jehněčí, kuřecí,krůtí maso, králík. 
ryby - sladkovodní i mořské, pstruh, štika, lín, cejn, kapr, filé. Ryby by měli být zařazeny 1 - 2x týdně,

tučná masa, vnitřnosti, masové konzervy, paštiky

Uzeniny

pouze netučné druhy – libová šunka a drůbeží - 
- výrobky ! nezařazovat do jídelníčku příliš často

veškeré trvanlivé a tučné salámy, slanina apod.

Mléko a mléčné výrobky

jogurt bílý, jogurt s marmeládou dia, tvaroh měkký i tvrdý, nízkotučný
sýry tvarohové (Žervé, Lučina), tvarůžky, plísňové i zrající sýry, tavený sýr do 30 % t.v s.
tvrdé sýry do 30 % t.v s.
nízkotučné mléčné nápoje a výrobky bez cukru - Diavita, Vitalinea

plnotučné mléko a mléčné výrobky, šlehačka, smetana a smetanové výrobky

Vejce

jen v omezeném množství

majonézy

Tuky

jejich nadměrná konzumace zvyšuje riziko rozvoje cévních komplikací, tuky jsou vysokoenergetické látky - ukládání tuku do zásob!
doporučujeme vyloučit tuky živočišné (máslo, sádlo, slanina, tučná masa, tučné mléčné výrobky, zabijačkové produkty...), i rostlinné (rostlinné jedlé oleje, margariny...)

máslo, sádlo, škvarky

Pečivo

preferujme celozrnné výrobky, pro jejich obsah vlákniny

bílé pečivo, koláče, buchty a veškeré sladké pečivo

Cereálie

výrobky celozrnné a bez přídavku cukru

slazené müsli, čokoládové müsli, slazené snídaňové cereálie

Přílohy

neloupaná rýže, celozrnné těstoviny, brambory (vařené, v páře, ve slupce vařené či pečené)

hranolky, krokety, knedlíky

Sacharidové potraviny mouka hladká, polohrubá, hrubá, celozrnná
tmavé pečivo, celozrnné mlýnské a pekárenské výrobky
všechny sacharidové potraviny používáme v omezeném množství

Luštěniny

všechny druhy a zařazovat alespoň 1x týdně na jídelníček

 

Zelenina

všechny druhy a hlavně v syrovém stavu či ve formě salátů, nakládaná zelenina označená light

 

Ovoce

všechny druhy, je však vhodnější preferovat méně sladké druhy (více viz. nevhodné potraviny), light kompoty

vhodné je méně často zařazovat sladké druhy ovoce (hroznové víno, banány, hrušky a také sušené ovoce), kompoty a džemy slazené cukrem

Koření zbytečně pokrmy nepřekořeňujeme a nepřesolujeme,
dodržujeme správné zásady zdravé výživy
vhodné je používat naťe
 

Sladkosti a pochutiny

ovocné želé, pudink z nízkotučného mléka, tvarohové dezerty, čokoláda s 80% obsahem kakaa, sušenky DIET+, ořechy

cukr, med, sladká jídla, moučníky a cukrářské výrobky, máslové krémy, smetanové zmrzliny, sušenky, oplatky, mléčné čokolády, sušené ovoce v čokoládě či jogurtové polevě, chipsy, křupky, pražené arašídy

Nápoje

pramenité a minerální vody, veškeré neslazené nápoje

slazené limonády a minerální vody, veškeré slazené nápojea alkohol

Komentáře

Stručný přehled

Popis vhodných a nevhodných potravin dostačující na základ pro laika při hubnutí, je přínosem.

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení