8. 05. 2021

Strachy a předsudky vůči zdravé výživě

Proč lidé v dnešní době tolik zanedbávají jeden z pilířů zdraví, zdravou výživu? Je to nedostatek informací, podceňování významu zdravé stravy, předsudky, strachy, nedostatek motivace, neochota měnit se, pohodlnost či jiné příčiny? 

Myslím si, že jedno většinou podporuje druhé. Navíc změna stravovacích návyků s sebou nese i určitou psychickou ztrátu obranných mechanismů, ke kterým je jídlo často používáno. To všechno je potřeba vzít v potaz, neboť to prostě bublá pod povrchem a nelze to ignorovat... a vše řešit pouze silou vůle. Podíváme se na některé strachy či předsudky, s kterými se můžeme setkávat. A pokusíme se hledat, co s tím. Protože pokud chceme ve svých stravovacích zvyklostech něco změnit a něco nového lepšího přijmout, zákonitě musíme něco odevzdat... ale pozor! Je to kupodivu často velmi příjemné. Zde je několik typů strachů se kterými se lze setkat:

Strach či předsudek

Tipy co s tím

Základní předsudek: „Je jedno, co jíme“

  • „Jídlo má minimální vliv na zdraví člověka“

  • „Tělo všechno stráví, a  vyloučí co nepotřebuje“

  • „Příčina nemocí je v genetice, počasí a virech :-)“

  • "Znám lidi, co jedli nezdravě a dožili 80let a lidi co jedli zdravě a sportovali a zemřeli na rakovinu…“

  • „Zdravá výživa je nesmysl, extremismus“

  • “Nevěřím tomu, kdyby na tom něco bylo, lékaři by to již dávno věděli a hlásali by to“

- Získat informace, přestat mít dětský (a nezodpovědný) přístup k tělu. Není pravda že tělo vše nepotřebné vyloučí, tělo má své kapacity a za určitých podmínek neumí vše vykompenzovat bez následků! 
- Ztratit pár iluzí o dnešním systému lékařství, farmaceutických a potravinářských firmách, cenzuře informací, kontrole potravin… 
- Mnoho pokrokových lékařů na zdravotní účinky stravy již dávno upozorňuje, existuje stovky výzkumů, studií a pozitivních příkladů (kdo hledá najde). 
- Co se týče „zdravých osmdesátníků pojídajících neustále maso a žádnou zeleninu

Zažité názory ohledně masa:  

  • „Bez masa to nejde, člověk je přirozeně masožravec“

  • „Maso se jedlo vždycky“

- Získat informace 
- Bez masa to jde a není vůbec jisté, jestli se jedlo vždycky :-)

Přesvědčení:  „Příčiny nemocí mají psychickou příčinu“ (jinými slovy : Je jedno co jíme)

  • „Příčina nemoci je v psychické sféře“

  • „Nemoci jsou  způsobeny  nesprávnými myšlenkami,  emocemi, stresem, narušenými vztahy apod.“

- Nemoc nemá nikdy pouze jednu příčinu. Oddělenost těla a psychiky a teorie jednostranného ovlivňování je omyl, procesy působí obousměrně. 
- Vlastní praxe spojená s návratem zdraví a pozitivních emocí, přesvědčí o propojenosti stravy, emocí a myšlenek nejlépe...

Strach, že si poškodím tělo:

  • „Pokud nebudu jíst maso, nezískám některé bílkoviny, B12, železo nebo budu bez energie…“

  • „Bez konzumace mléčných výrobků nebudu mít vápník, budou mi řídnout kosti, dostanu osteoporózu…“

  • „Dojde k nedostatku některých stopových prvků, minerálů či vitamínů“

- Strach že si poškodíme tělo, je v jádru přirozená a zdravá obava, stačí s ní pouze zacházet správně. Dříve než začneme pronášet unáhlené soudy, doporučuji získat nezaujaté informace, přemýšlet samostatně.
- Pro stopové prvky, minerály a vitamíny v potravinách stačí jíst pestře. A pozor na veškeré výživové tabulky, různé zdroje (včetně mě) vyzdvihují určité potraviny a nezmiňují jiné!
- Přestat se bát a radši si vytvářet pozitivní obrazy o svém zdraví a těle, díky tomu začneme objevovat prospěšné informace, které nás povedou ke zdraví.

Strach z nedostatku  a též strach že umřu hlady
(hlubinný nevědomý strach, týká se většiny z nás)

  •  „Základ výživy je maso, to umožňuje přežití“

  • „Budu podvyživený, protože (v podvědomí mám uloženo): zdravá výživa = nedostatečná výživa“

  • „Nechci se už nikdy omezovat, můžu si dopřát „cokoliv“, tak  proč bych jedl klíčky a proso?“

  •  „Nebudu-li jíst maso, mléko, vejce a cukr… co tedy budu jíst?“

- Pracovat s pocitem nedostatku, najít jeho skutečnou příčinu (často je v psychické sféře a jídlo je pouze jeho symbolickým vyjádřením).
- Je možné, že někdo zažil skutečně hlad. Pak je třeba si uvědomit, že zdravá výživa nerovná se hladovět. 
- Je též možné, že se jedné o „geneticko – morfickou“ informaci předanou našimi předky, kteří skutečný hlad zažili (války, hladomory, chudoba apod.) a možná, že navíc maso bylo pro ně symbolem dostatku. I s tím se dá pracovat.
- Ve všech případech je možné přehodnotit i vnitřní přístup k hladovění a půstu.
- Dále je třeba získat informace a zkušenost toho, co všechno se dá jíst, jak může být strava pestrá.

Sociální strach, že budu-li jíst jinak, nebudou mě mít rádi, uznávat mě, spolupracovat, spolužít…

  • „Nezapadnu do kolektivu – pracovního, party přátel… budu za podivína, budou se mě stranit, vysmívat se mi, odsuzovat mě, pomlouvat mě“

  • „Rodiče to nepřijmou – budu černou ovcí rodiny, budou mi říkat, že se vyděluji, budou mi to komplikovat s dětmi, krmit je čím nechci – budu s nimi muset „bojovat“ a pak mě nebudou mít rádi za to, že odmítám jejich jídlo, pomoc atd.“

  • „Partner a děti to se mnou nebudou chtít jíst, bude nás to rozdělovat“

- Pracovat na své psychické stabilitě, být více ve svém  „dospělém“ a méně ve svém „dítěti“, když jednáme s druhými lidmi. To také znamená žít svůj život podle sebe a nechtít se pouze zavděčit druhým.
- Kolektivy vždy testují sílu našeho rozhodnutí (zda-li to není pouze forma útěku a vydělování se). I „jiné jídlo“ lze používat jako symbol "nevědomého dětského vzdoru". Je třeba se podívat na své skutečné motivace.
- Partnerovi a dětem se pokusit nic nenutit, spíše je inspirovat vlastním příkladem a hledat harmonickou cestu pro všechny.
- Najít vyváženost. ANI „Omezovat se druhými“ a ANI „Nutit druhým to své“, to  jsou dvě strany jedné mince. Z prvního se může stát „respektuji druhé“ a z druhého „inspiruji druhé, následují mě ze své vlastní vůle“.

Rezignovaný přístup – "Všechno je jedno"

  • „Nemá to cenu, kvalitní potrava stejně neexistuje – všechno je kontaminované, všechno je otrávené, všechno je již geneticky manipulované…“

- Častěji se jedná spíše o výmluvu a pohodlnost než o hlubinný pesimismus. 
- Možná že kvalitní strava neexistuje, vždy je ale třeba rozlišovat mezi lepší a horší alternativou, nevidět pouze černobíle. Dotknout se reality, získat informace, trochu se snažit a nerezignovat na život – to umí totiž každý :-)

Strach a odpor z omezení a zákazů („daných tzv. zdravou výživou“)

  • „Nesnáším, když něco musím jíst a něco nesmím jíst“

  • „ Potkal jsem lidi co „zdravě jedli“ a byli to nepříjemní dogmatici… takhle nechci skončit“

  • „Mám špatné zkušenosti s tím, že mi někdo (rodiče, prarodiče apod.) nutil nějaké jídlo, proto nesnáším omezení“

- Zdravě jíst neznamená sama sebe „znásilňovat“ a nutit se do nějaké šablony.
- To, že to někdo dělá tzv. zdravou výživu dogmaticky, neznamená, že ho musíme následovat. Je přeci možné jít svojí cestou. 
- Pokud máte špatné zkušenosti například z dětství, je třeba pracovat na psychickém aspektu toho zážitku a případně nezačínat s neoblíbenými, v minulosti vnucovanými (tedy na negativní pocit navázanými) jídly.
- Každý stravovací systém, aby by nám byl užitečný, je třeba upravit pro  vlastní konstituci a kondici

Strach a nechuť z přehlcení (informacemi a následným pocitem zodpovědnosti či viny)

  • „Já nechci radši nic vědět“

  • „Radši mi to neříkejte to bych musel změnit úplně všechno“

  • „Já se nezměním – starého psa novým kouskům, nenaučíš“

- Pokud někdo nechce nic vědět, nic se nedozví :-) 
- Je umění se rozhodnout, zda zůstanu v oblasti stravování u návyku nebo se budu dál učit a rozvíjet a díky tomu budu mít možnost volby
- Všichni jsou schopni se změnit a vyvíjet, pokud si to dovolí. Za neochotou růst mohou být hlubší příčiny, ty je možné odhalit.

Strach, že to bude brát moc energie, času a peněz...

  • "Zdravá výživa je správná věc,
    ALE já na to nemám vůli
    ALE já na to nemám čas
    ALE já na to nemám tolik peněz
    ALE já nemám dostatečnou podporu…“

  • „Teď by  to teď příliš zatěžovalo… možná se k tomu dostanu později“

- Netlačit na sebe, dát si čas. Nejsme přetížení náhodou, mnozí z nás nesou tak silné zatížení (mj. pocitem viny), že se nedokáží podívat na realitu.
- Pracovat na sobě psychicky, co je za tím, že nemám čas, vůli… podívat se do rodinného systému (např. formou rodinných konstelací) či najít jakoukoliv jinou cestu k psychickému uvolnění a pohodě.
- Hledat možnosti, co proto mohu v dané chvíli udělat. Určit si priority, získat podporu partnera a tvořit si pozitivní obrazy. 
V přírodní výživě je třeba uvidět cestu, ne další zátěž! 

Ještě chci upozornit na jeden poznatek. Zdá se mi, že veškeré naše strachy a předsudky ohledně zdravé výživy jsou pro určité subjekty z komerčních důvodů v podstatě vítané a často i záměrně podporované (a zaznívají z úst a per „odborníků“ v  TV a dalších veřejných médiích). Tato iluze o zdraví, nemoci, léčení a výživě má svůj důvod. Z mého pohledu není jiné cesty než čerpat z kvalitních nepředpojatých zdrojů a hlavně z vlastní zkušenosti. Mnoho štěstí na této cestě

 

 

Publikováno ve spolupráci se serverem www.prirodnivyziva.cz

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Tato otázka testuje zda jste člověk a tím zamezuje automatickému odesílání spamu
Image CAPTCHA
Zadejte znaky z obrázku

Novinky do emailu

Chcete, aby Vám nic neuniklo? Zaregistrujte prosím váš email a 1x týdně obdržíte kompletní seznam novinek ze serveru.

Přihlášení